Актуальнасць


Сучасныя ўмовы дзейнасці устаноў адукацыі прапануюць узаемадзеянне з сям’ёй на адно з вядучых месц.
Бацькі – асноўныя сацыяльныя заказчыкі дашкольнай установы адукацыі, таму ўзаемадзеянне педагогаў з імі немагчыма без уліку інтарэсаў і запытаў сям’і. Менавіта па гэтай прычыне шматлікія дашкольныя ўстановы адукацыі, у тым ліку і наша, сёння арыентуюцца на пошук такіх форм і метадаў работы, якія дазваляюць улічыць актуальныя патрэбы бацькоў, садзейнічаюць фарміраванню актыўнай бацькоўскай пазіцыі.
Сёння ўжо недастаткова аднойчы атрымаць адукацыю і працаваць па спецыяльнасці. Каб захоўваць узровень кампетэнтнасці, неабходна ўвесь час чаму-небудзь вучыцца, займацца самаадукацыяй на працягу ўсяго жыцця. Бесперапыннае адукацыя становіцца патрэбай. Патрэба ў ведах пранікае ва ўсе сферы жыцця — прафесійную, сямейную, грамадскую, асабістую і інш. Сацыяльная пісьменнасць — важны феномен свядомасці.

   Сучасная сям'я мае патрэбу ў разнастайных ведах: медыцынскіх, педагагічных, псіхалагічных, і інш. Большасць бацькоў традыцыйна давяраюць свайму жыццёваму вопыту, які абапіраецца на вопыт іх уласных бацькоў. І нярэдка ўзнікненне ў сям'і задач, якіх не было ў іх бацькоўскай сям'і, прыводзіць да сямейнай дысгармоніі: няма прыкладаў таго, як вырашаць праблему. Адчуванне не плацежаздольнасці (у любой сферы быцця) хваравіта для большасці людзей. У гэтым выпадку бесперапынная адукацыя дарослых выступае фактарам сацыяльнай падтрымкі пісьменнасці і кампетэнтнасці. Праца з сям'ёй павінна ўлічваць сучасныя падыходы да гэтай праблемы. Дзейнасць педагагічнага калектыву дзіцячага сада не можа заставацца ў баку ад зменлівай сітуацыі ў соцыуме.
   Галоўная тэндэнцыя-навучаць бацькоў самастойнаму вырашэнню жыццёвых задач. Гэта мае на ўвазе змены ў сістэме "выхавальнік-бацькі", патрабуе намаганняў ад педагагічнага калектыву дашкольнай установы адукацыі. І выхавальнік, і бацькі-дарослыя людзі, якія маюць свае псіхалагічныя асаблівасці, ўзроставыя і індывідуальныя рысы, свой жыццёвы вопыт і ўласнае бачанне праблем. Да таго часу, пакуль даросламу хапае ведаў для паспяховага ўзаемадзеяння, сумненняў з нагоды гэтых ведаў у яго не ўзнікае. Дарослы вучыцца, кіруючыся прагматычнымі матывамі. Новыя веды ўводзяць чалавека ў іншую сацыяльную рэальнасць: дораць новае бачанне праблемы і свету. Ўздзеянне новых  ведаў на асобу дарослага ідзе няпроста, патрабуе ад яго крытычнай пераацэнкі ўласнага вопыту.
   У сучасным свеце ўсё больш расце разуменне сям'і як вызначальнай не толькі ў развіцці дзіцяці, але  ў канчатковым выніку і ў развіцці ўсяго грамадства. У сям'і падрастае дзіця. У бацькоў з'яўляюцца першыя праблемы, звязаныя з выхаваннем і развіццём дзіцяці. Становяцца актуальнымі многія праблемы: чаму трэба навучыць дзіця, як з ім гуляць, як спраўляцца з яго капрызамі і непаслушэнствам. Узаемадзеянне дзіцяці з бацькамі з'яўляецца першым вопытам ўзаемадзеяння з навакольным светам. Гэты вопыт замацоўваецца і фармуліруя пэўныя мадэлі паводзінаў з іншымі людзьмі, якія перадаюцца з пакалення ў пакаленне. Аднак, па ўсеагульным прызнанні навукоўцаў-даследчыкаў, сацыяльны інстытут сям'і перажывае сёння стан крызісу. Умовы нестабільнасці грамадства і сацыяльная напружанасць расхіствае сям'ю, з прычыны чаго выхаваўчыя функцыі адсоўваюцца на другія і трэція месцы, у той час як у дзіцячым  садзе  яны заўсёды на першым месцы.
Дзе бацькам атрымаць адказы на ўсе пытанні, якія іх цікавяць? Кваліфікаваная псіхалагічная і псіхатэрапеўтычная дапамога іншых структур аддалена ад месца жыхарства сям'і ці не ўсім даступная ў фінансавым дачыненні. Такім цэнтрам павышэння педагагічнай культуры маладых бацькоў можа стаць дашкольнае  звяно ўстановы адукацыі. У дашкольнай установе дзіця раўнапраўны член сацыяльнай групы, а ў сям'і – аб'ект любові, ўсёдаравання; у дзіцячым садзе характар выхавання мэтанакіраваны, у сям'і – часта  стыхійны, з выкарыстаннем асобных сямейных традыцый. У гэтай непадобнасці закладзены галоўны сэнс супрацоўніцтва і ўзаемадзеяння. Адсюль вынікае, што толькі ў гарманічным узаемадапаўненні дзіцячы сад і сям'я змогуць стварыць умовы для паўнавартаснага развіцця асобы дзіцяці, прызнаючы яго каштоўнасць, паважаючы яго правы быць такім, які ён ёсць.
   Як ні дзіўна, сур'ёзным умудроным дарослым людзям атрымоўваецца выправіць і змяніць далёка не ўсё, што закладзена ў іх з дзяцінства, часам груз недазволеных дзіцячых праблем мы нясем усё сваё жыццё.
   Менавіта гэта паслужыла штуршком стварэння Клуба "МАМ-кампанія"  на базе нашай дашкольнай установы адукацыі, дзякуючы якому створаны ўмовы для прафілактычнай падтрымкі і педагагічнага суправаджэння дзяцей і бацькоў, якія спрыяюць мяккай адаптацыі, фарміраванню станоўчага стаўлення да дашкольнай установы адукацыі, навыкам зносін з дарослымі і аднагодкамі.
   Праца  Клуба ў цэлым  з'яўляецца крокам у напрамку фарміравання педагагічнай культуры бацькоў. Традыцыйна педагагічная  дапамога сям'і аказваецца ў рамках індывідуальнай кансультацыі. Новыя сацыяльна-эканамічныя ўмовы ў краіне, якія адлюстраваліся і на рабоце дашкольных устаноў, патрабуюць новых падыходаў і метадаў работы з бацькамі. Клуб можна разглядаць як мадэль групавой кансультатыўнай працы з бацькамі, часта больш эфектыўнай, чым індывідуальнае кансультаванне. Многія бацькі дастаткова добра ўсведамляюць недахопы свайго выхавання, але вельмі часта ім не хапае элементарнай педагагічнай пісьменнасці, каб вырашыць свае праблемы.
   Аналіз сямейных сітуацый у групе дапамагае аднаму з бацькоў зірнуць на сябе збоку,  "вачыма іншых". Бацькі пачынаюць лепш разумець уласныя стэрэатыпы выхавання, якія не з'яўляюцца вынікам асэнсаванага выбару выхавальніка, а звычайна пераймаюцца або «па спадчыне», або з'яўляюцца вынікам атрыманых уяўленняў з сацыяльнага атачэння, сродкаў масавай інфармацыі.
   Групавыя эфекты даюць магчымасць зняць адчуванне адзінасці і ўнікальнасці ўласных цяжкасцяў, дазваляюць атрымаць зваротную сувязь і адчуванне падтрымкі і разумення з боку дашкольнай установы адукацыі.
    Гэта новая мадэль дашкольнай адукацыйнай сістэмы-сумеснае з сям'ёй выхаванне дзяцей ва ўмовах дашкольнай установы адукацыі, якая забяспечвае развіццё асобы дзіцяці і гарманічных адносін з ім дарослых. Наша дашкольная ўстановы адукацыі вызначае сваёй мэтай не толькі выхаванне і навучанне дзіцяці сіламі вопытных спецыялістаў, але і дапамогу, падтрымку бацькоў у вырашэнні складаных педагагічных задач сацыялізацыі і індывідуалізацыі дзіцяці.
   Бацькі ўсведамляюць важнасць свайго ўплыву на развіццё асобы дзіцяці, вучацца садзейнічаць яго гарманічнаму развіццю, актыўна супрацоўнічаць з адукацыйнай  установай, а педагогі і бацькі могуць навучыцца лепш разумець адзін аднаго.











Комментариев нет:

Отправить комментарий